maandag, 27 november 2006

Ironman Hawaii :Wereldkampioenschap lange afstand

op 21 - 10 - 2006.

Aloha,

Op 11 oktober was het dan zover: het vertrek naar Hawaii!

Om 07.30 vertrokken we vanuit Zaventem richting Londen waar we een uurtje later aankwamen. Na een paar uren rondslenteren op Heathrow gingen we van start voor de langste vlucht van onze reis met als bestemming: Los Angeles, waar we na een 10 uur durende vlucht aankwamen.

Daar was er nog grotere controle dan in Londen : vingerafdrukken, foto's ,zelfs van de ogen en ook de schoenen moesten uit.

Daarna terug inschepen en dan kwam de laatste vlucht naar Kona(Big Island) waar we vijf uur later veilig toekwamen. Het was er broeierig warm en dan pas besef je wat er je te wachten staat , de dag van de wedstrijd.

Alles verliep goed en ik had een huisje gehuurd tesamen met twee andere triatleten, Filip Peetroons uit Keerbergen en Thierry Claes uit Loonbeek.

Voor Thierry was het al de derde keer dat hij deelnam en voor ons, neofieten,was hij de gedroomde gids om ons te begeleiden tijdens de trainingen. Ik mag ook zeker niet vergeten te vermelden dat we in de watten gelegd werden door de vriendinnen van Thierry en Filip: Sabrina en Annick, die soms veel geduld met ons gehad hebben...

Zondagmorgen15 oktober 07uur 07 werdt het eiland plots hevig dooreengeschud; gedurende een 20tal seconden durende aardbeving van 6.7 op de schaal van Richter. We kwamen er met de schrik vanaf , behalve de TV op de grond en enkele kaders van de muren bleven wij ok.

Elke dag werd er getraind om gewoon te worden aan de temperatuur en de 90% vochtigheid die er steeds heerste.

Vrijdag 20 oktober ,de dag voor de wedstrijd, begon het serieus te worden . In de namiddag moesten alle fietsen afgeleverd worden in het fietsenpark.

Vrijdagavond werden de gebruikelijke pannekoeken verorberd en dan slapen tot zaterdagmorgen 4 uur.

We waren al heel vroeg ter plaatse. Na de laatste voorbereidingen, vertrokken de ongeveer 200 profs(waaronder Thierry) een kwartier voor ons.

Om 7 uur was het dan zover; ook wij(1.600) werden losgelaten om 3,8km in de Oceaan te zwemmen. Door de aardbeving was er de dagen daarop veel meer stroming , wat het zwemmen niet vergemakkelijkte.

Na 1uur 05 kwam ik ongeveer in 400ste positie uit het water en dan wachtte het langste onderdeel op ons: 180 km fietsen in de lavawoestijn. In het begin moesten we een 10tal km in het centrum rondtoeren waar we nog veel aanmoedigingen kregen van de toeschouwers. Maar daarna was het altijd rechtdoor , op en af , met constant lavavelden zover je kon zien,  geen bomen noch huizen,enkel in de bevoorradingsposten was er leven te bespeuren. Het was wel interessant dat je de tegenstanders kon zien want in Hawi(het verste punt) werd er gedraaid en kwamen we in de andere richting terug , op dezelfde baan.

Het fietsen verliep vrij goed en na 4uur51 was ik terug in de wisselzone en was ik ongeveer opgeschoven naar de 160ste positie.

Ondertussen was het 13 uur en was de temperatuur nog opgelopen. Ik begon vol goede moed aan de Marathon en aanvankelijk verliep alles prima.

Na ongeveer 30 km begon ik het ineens moeilijk te krijgen. Ik "zat" op dat moment in ongeveer 125ste positie . Door een combinatie van een zonneslag op mijn armen en(misschien)niet genoeg gedronken te hebben, moest ik mijn kadans serieus verminderen. In plaats van in te halen werd ik ingehaald en ik verloor een 30tal plaatsen. Op 2 km van het einde ging het plots beter en door het applaus van de duizenden toeschouwers voel je de vermoeidheid minder...

Ik bereikte de aankomst in 154ste positie , de Marathon afsluitende in 3uur 28 met als totaaltijd: 9uur 32.

Daarna moest ik me wel laten opnemen in het veldhospitaal om er voor mijn problemen verzorgd te worden. Ik was er echter niet alleen...

Daarna volgden nog enkele dagen "echte" vakantie en dinsdagavond 24 oktober begon de lange terugreis.

Na enkele weken zonder training heb ik de draad terug opgenomen en beginnen we vol nieuwe moed aan de voorbereiding van het nieuwe seizoen, met als hoogtepunt: de Ironman van Nice in juni 2007. Een loodzware wedstrijd met vooral de 180km fietsen, in heel bergachtig gebied ,als hoogtepunt.

Tot dan,

Prettige Feestdagen aan iedereen!

Peter.

Hierna volgen de wedstrijdfoto's  van Hawaii :

Ironman Hawai 2006(1)

Hier kom ik als 400e uit de Stille Oceaan,na 3,8 km zwemmen

(profs,die 15min. vroeger gestart waren meegerekend)

Ironman Hawai 2006(3)

Nog 180 km  en steeds maar proberen om concurenten te remonteren

Ironman Hawai 2006 (4)

Op weg naar Hawi haal ik hier Will Yamamoto in,een Amerikaan uit Honolulu , die 6 minuten voor mij uit het water gekomen was.Hij zal 157e finishen , 1 minuut na mij.

0081

Hier kom ik als 160e de wisselzone ,aan het King Kamehameha Hotel ,binnengedoken na 180 km.Ik had dus onderweg al ongeveer 240 atleten ingehaald.

Ironman Hawai 2006 (6)

Nu nog vlug 42,195 afzien...en het is ondertussen heel warm aan het worden.

Ironman Hawai 2006 (7)

Nog steeds in het begin van de marathon(na 10 km op Ali'i Drive) loop ik hier Katja Schumacher (Vrouw Prof)voorbij ,die 's morgens een kwartier vroeger vertrokken was.Zij zal 481e eindigen in 10 uur 14.

0082

Hier lopen we  in Palani Road en  het gaat  serieus bergop.Hierna lopen we naar de lavavelden,waar de temperatuur ondraaglijk zal zijn.

0083

Ook met de fiets moesten we hier naar boven...maar toen zat ik nog veel frisser!

0084

Op 400m van de aankomst krijg ik weer vleugels ,onder het applaus van het publiek.

Ironman Hawai 2006 (8)

Hier kom ik als 168e over de meet.Later werd ik 154e geklasseerd ,doordat een 15tal profs (die een kwartier vroeger vertrokken waren)bij de aankomst minder dan een kwartier voor mij over de meet gekomen waren.

Na de aankomst:een frisse Cola,dat doet deugd!

Hieronder volgen ook nog foto's van de reis en de dagen voor de wedstrijd.

Op11 oktober ,rond 04u 30 , staan we met pak en zak voor de inkomhall in Zaventem.

Hier zijn we pas geland in Los Angeles en is de Belgische delegatie ,aangevoerd door reisleider Mario Vervaecke , op weg naar een uitgebreide grenscontrole ; daarna volgt dan nog de vlucht naar Hawaii(Big Island)

Na 16 uur vliegen :eindelijk ter bestemming...en het was er ongeloofelijk zwoel .Even dachten we dat er pas een onweer was gepasseerd...maar dat was niet zo.

Tijdens een fietstraining op Ali'i Drive.Hier zal zowel de fietsproef alsook de afsluitende marathon,in het begin, passeren.

Hier staan we klaar om na een zwemtraining in de Stille Oceaan,om terug naar "huis" te lopen.Hierachter zal de wisselzone zijn op zaterdag(Kailua Pier)

De dagen voor de wedstrijd waren deze lokale muzikanten regelmatig te vinden op Kailua Pier, om er de Hawaïaanse sfeer over te brengen.

Donderdagavond was er dan de openingsceremonie,op Ali'i Drive, waar veel volk op af kwam.

Tijdens de openingsceremonie maken we een praatje met "Bink",de sympatieke Marino Vanhoenacker(rechts),die mooi zesde zou finishen.

Vrijdagnamiddag even voor de fietsen naar de wisselzone moeten ,begint de spanning te stijgen...

Hier word mijn fiets gecontroleerd,terwijl ook Filip achter me doorschuift.In de achtergrond (rechts)zie je de wisselzone;(links)de Oceaan,waar morgenvroeg ,naast de boot de start zal plaatsvinden.

Zonsondergang met zicht op de Oceaan.Morgenvroeg zullen we tot helemaal achteraan zwemmen en daar het keerpunt nemen.